Jak začít běhat

jak začít běhat a vydržet
zdroj: pexels.com

O běhání je v posledních letech velký zájem. Běh je trendy sport, který vám zlepší fyzickou kondici, pomůže vám zhubnout přebytečné kilogramy a navíc vytvaruje vaše křivky. V současnosti je běhání trendy a spousta lidí s ním začíná. Mnoho z nich se ale nechá těžkými a náročnými začátky odradit. Poradíme vám, jak začít běhat a vydržet u této populární sportovní aktivity. Uvidíte, že po pár výbězích se z vašeho rekreačního běhání stane závislost.

Běhejte pomalu

Klíčem k úspěchu je u běhu rychlost, tedy v tomto případě „pomalost“. Téměř každý začátečník při svém prvním běhu rychle vystřelí, vzápětí mu však dojdou síly a musí přejít do chůze, což ho demotivuje. Pokud chcete běžet dlouho, běžte pomalu.

Držte takové tempo, které je vám příjemné a při kterém můžete ještě mluvit. Nevadí, že běžíte o něco rychleji než jdete. Postupně se vaše tělo adaptuje na zátěž a vaše běhy se stanou rychlejší a rychlejší. Pokud používáte sporttester, měli byste se pohybovat na tepu 65 až 75 % z maxima.

Střídejte běh a chůzi

Jak začít běhat, když se žádnému sportu nevěnujete? Kromě pomalého běhu můžete zkusit takzvaný indiánský běh, který kombinuje běh a chůzi a je tak pro tělo snesitelnější. To znamená, že například 1 km běžíte a 500 m jdete a tak stále dokola.

Při běhu opět nemusíte nikam chvátat a při chůzi si odpočinete. Tato metoda je ideální pro každého nezkušeného začátečníka. I indiánský běh či chůze totiž přinese kýžené ovoce.

S běháním to nepřehánějte a vhodně kompenzujte

Běh se vždy snažte doplnit dalším sportem. Můžete jezdit na kole, plavat nebo chodit do posilovny. Protože běh nezatěžuje tělo rovnoměrně, vede ke vzniku dysbalancí, kterým vhodným kompenzačním cvičením můžete zabránit. Určitě nezačínejte na pěti výbězích týdně, ale běhejte dvakrát, maximálně třikrát do týdne.

Vsaďte na kvalitní boty a funkční oblečení

Správné funkční oblečení, které dokonale odvádí vlhkost a v zimě neprofoukne, je pro každého běžce základem. I když máte hluboko do kapsy, pořiďte si alespoň kvalitní běžecké boty. Mohou být samozřejmě levnější, důležité je jejich tlumení a stabilita.

Ve špatných neběžeckých botách si můžete způsobit problémy s koleny, hamstringy nebo se zády. S výběrem vám rádi pomohou ve specializované prodejně.

Jak začít běhat v pokročilém věku?

Pro mladé tělo je sport mnohem přirozenější než pro starší. Proto pokud začínáte ve čtyřiceti, padesáti nebo šedesáti letech se sportem, buďte opatrní a řiďte se heslem: „sportem ku zdraví“. Nesoustřeďte se tak na výkon, ale poslouchejte své tělo, pro které by měl být běh příjemný a především bezbolestný.